LTGB 934

LTGB 934
Lastterrängbil 934
(Volvo TL 31)

 Fordon2

Är en allhjulsdriven terränggående lastbil med flak.
Motorn är en D96, (samma som i Volvo Titan).
Bilen har differentialspärrar på alla 3 axlarna för god framkomlighet i
terräng. Bilen fanns inom det svenska försvaret och civilt även som
brandbil m.m. Maxfarten är ca 75-80 km/h.

Lastterrängbil 934 är en treaxlig lastbil. Bilen är avsedd för körning både på andsväg och i terräng. Den kan köras antingen med drivning enbart på de båda bakaxlarna eller med drivning på alla tre axlarna.

Alla tre axlarna är försedda med tryckluftsmanövrerade differentialspärrar. Som när de kopplas in, ökar bilens terrängframkomlighet.

Bilen har två växellådor, en 5-växlad lastbilsväxellåda med synkronisering på de fyra högsta växlarna och en 2-växlad, ej synkroniserad, fördelningsväxellåda, vilka tillsammans ger totalt 10 växlar framåt och två växlar bakåt.

Bilen är utrustad med en trumvinsch, som kan användas för bärgningsarbeten med mera.

Allmänt

Förrådsbeteckning: M5133-934611

Förrådsbenämning: LTGBIL 934F MT

Fabrikat: VOLVO

Typbeteckning Volvo: L3154 (TL 31)

Antal passagerar i förarhytt: 2

Måttuppgifter

Bredd: 2150 mm

Axelavstånd: 3300 + 1250 mm

Spårvidd: 1720 mm

Vändradie: 9 m

Längd: 7, 15 m

Bredd: 2,15 m

Viktuppgifter

Totalvikt: 10 320 kg

Maxlast: 3 000 kg

Volymuppgifter

Bränsletank: 120 dm³ (l)

Kylsystem: 31 dm³ (l)

Motor

Fabrikat: VOLVO

Typbeteckning: D 96AS

Effekt: 111 kW (150 hk)

Cylinderantal: 6

Bränsle: Diesel

Elsystem

Huvudspänning: 24 V

Blybatterier antal: 2 st

Spänning: 12 V

Kapacitet: 133 Ah

Bromssystem

Färdbroms: Tryckluft, hydrauliska

Bromsuttag för släp: 2-ledarsystem för direkt bromsverkan

Parkerbroms: Mekanisk, kardanbroms

Fjädersystem: Bladfjädrar

Hjul

Däckutrustning: 11,00-20/12

Lufttyck vid 3000 kg last: 350 kPa (3,5 kp/cm²)

Vinsch

Dragkraft: 800 kN (8000 kp)

Vinschlinans längd: 80 m

Vinschlinas diameter: 17 mm

Besättning: 2 man

Bilen har använts som terrängdrag bil inom bland annat luftvärnet och artilleriet.

(Ett stort tack till Smålands Militärhistoriska Sällskap för tekniska upgifter)