mc356A Monark-JAWA

mc356A Monark-JAWA

Genom olika skäl som inte kan klargöras av oss i Skepplanda så fick Monark en order på 1000 motorcyklar i början av 60-talet.

Den motorcykel Monark levererade 1962 var en mycket stadig konstruktion som försågs med samma motor som JAWA mc355A.
Anledningen till motorvalet skall ha varit att varje mc355A som köptes in levererades med 2 st extra motorer. Försvarsmakten hade därför åtskilliga tusen JAWA 350 cc motorer ståendes i förråd.
Enligt en skröna så skall Monark fått till svar när de föreslog en stor 4-takt motor. ”Ni får välja vad ni vill! Bara ni väljer JAWA 350.”

Stabilitet var något man stod fast vid, så en stor 4-takt motor hade säkert inte varit något problem att stoppa in i ramen. Man valde att montera en så kallad ”Earlesgaffel” framtill som är en typ av bottenlänksgaffel, något man normalt bara använder till sidvagnsmotorcyklar då den är mycket stabil och stryktålig.
Hjulen försågs med nav från tyska Pränafa, som sågs som ”best of the best” på den tiden.
All inbyggd stabillitet kostade lite extra i vikt, så den är något tyngre än JAWA motorcyklarna. (omkring 10 kg tyngre)

Mc data:

Motor: 350 cc JAWA, 2-cyl parallell Luftkyld 2-takt.
Effekt: 20 hk
Växellåda: 4-växlad manuell med kopplingsautomatik
Fjädring: Earles gaffel fram.
Bromsar: Mekanisk trumbroms fram och bak.
Vikt: 170 kg
Bränsletank:

 

Den mc356A som föreningen disponerar har genom åren modifierats och har nu fått samma 250cc motor som mc257A.